ที่ว่า “ดีเป็นบ้า!” มันดีงามเลิศเลอขนาดไหน ถึงได้ “เป็นบ้า”
ดีเป็นบ้า! คือชื่อชวนคิดชวนให้ค้นหาความจริงแท้ ดีและงาม ดีเป็นบ้า! คือยำใหญ่ทางความคิดของสุธี คุณาวิชยานนท์ ทั้งเรื่องประวัติศาสตร์ การเมืองและวัฒนธรรม ด้วยความเชื่อในเรื่องเอกภาพของความแตกต่างแปลกแยก แม้ว่าแต่ละเรื่องในนิทรรศการจะดูเหมือนว่าไม่เข้ากัน แต่เมื่อถูกจัดวางร่วมกัน สุนทรียภาพและความหมายบางอย่างอาจบังเกิดขึ้น
ผลงานประกอบด้วยเรื่องราวของ
- การผสมผสานอย่างพิสดารของมรดกไทย ระหว่างนวดแผนโบราณกับมวยไทย
- ความคิดและค่านิยมที่ปรากฏอยู่ในภาพยนตร์ (ผ่านชื่อภาพยนตร์แนวบู๊ โป๊และโรแมนติค)
- คำพูดและวาทะที่สะท้อนความรู้สึกนึกคิดของสังคมในเรื่องวัฒนธรรมและการเมือง เช่น “ฉันรักธรรมชาติที่ควบคุมได้”, “รักศิลปะ แต่เกลียดศิลปิน”, “อยากเลิกอยาก”, “ถอยไม่ได้ ไปไม่ถึง”, “ฝูงสัตว์ต้องต้อน ฝูงชนต้องนำ”, “รักประชาธิปไตย แต่เกลียดเสียงข้างมาก”
- ประเทศไทยที่อยู่ในสภาพหัวทิ่ม
ผลงาน 3 มิติ ศิลปะแนวตอบสนองสองทางและจิตรกรรมแต่ละชิ้นจะทำหน้าที่กระตุ้นให้คนดูคิดและประติดประต่อเรื่องและความหมายด้วยตัวเอง ซึ่งอาจมีเรื่องและความหมายที่แตกต่างกันตามจริต รสนิยม โลกทัศน์และประสบการณ์ของแต่ละคน
Is it good as such to proclaim it ‘crazy/insane‘?
Crazily Good!, an intriguing name to explore the ultimate truth, goodness and fairness, is a combination of Sutee’s ideas of history, politics, and culture. Grounding in the belief of the unity in diversity and dissimilarity, each part seems not to be harmonized but together there might be the aesthetic and the meaning of the whole.
The exhibition consists of:
- The strange combination of Thai cultural heritages between Thai traditional massage and Thai boxing
- Ideas and values presented in films (through the names of film genres like action, erotic and romantic)
- Speeches and rhetoric language reflecting the society’s cultural and political consciousness such as " You told me that I am, therefore I am.’, “Sooner or later, it is painful anyway”, “I desire to stop all desires”, ”Never reach, No return”, “The flock needs to be led, the crowd needs to lead”, “A world without politics”
- Thailand is in the state of being upside down.
Sutee’s sculpture, interactive installation and painting will encourage the audiences to arbitrarily anticipate and reconstruct the story in order to grasp the meaning which varies on the audiences' manner, preference, perception and experience.