Exhibition : 'Luminous' The Art Collection of Silpakorn University Season 3
By : Chakrabhand Posayakrit, Preecha Thaothong, Suvichan Thaothong, Phong Sengking, Araya Rasdjarmrearnsook and Asanee Chooarun
Light is life, life is existence, light is hope, light is a gift from the sky, light will be always with us no matter how the world changes.
Light can’t be physically touched. We can see light when there are objects in between. When it shines on an opaque object, a shadow is made. Light and shadow become opposite sides, as white exists, so does black. Light comes from the source like the sun. It takes around 8.3 minutes to travel to earth. Light is essential to living things on earth and is the origin of lives. In the past, humans originally relied only on the sun, as a major source of light. Over the course of history, they gradually found and invented various ways to create different light sources. Until science has played a big role, illuminating humans with various inventions, several lighting and light sources were then invented.
On the long path of the history of art, “light” has always been within. Light is one of the main factors that has been staying with the changes of expressions of art in all ages. Initially it might just be a tool to help us see objects, but later on it has become the main aspect in art expression. Light might be the original factor of crossing different ages of art, whether it shines from the sky to express the status of God upon the darkness or focuses on the symbolical brightness of humanity in later age. Until these days, light is not only in one colour anymore. The modern world has lead us to see light in various colours and dimensions.
Between 1967 and 1977, in the scope of the National Exhibition of Art, it can be considered a transitional period of art expression in Thailand. In the beginning of 1967, abstract art came into effect up until the beginning of 1977 with the use of mix-media/installations. Nevertheless, there also were other works that represent realistic visual appearance that gave an emphasis on artistic skills and sharp visual elements. Within those ten years, we can see how light were interestingly used in the art works.
From where “light” was used as illuminating factor on objects to create realistic works, to the reduction of form with the use of light; works of these renowned artists are only a part of the entire works to show how light has been shining over the artworks of National Exhibition of Art from the old days.
The 17th National Exhibition of Art (c.1967)
2nd Price, Silver Medal Award in Painting
Artist : Chakrabhand Posayakrit
Title : Suwanee sukhontha
Technique : Oil on canvas
การแสดงศิลปกรรมแห่งชาติ ครั้งที่ 17 พ.ศ. 2510
รางวัลประกาศนียบัตรเกียรตินิยม อันดับ 2 เหรียญเงิน ประเภทจิตรกรรม
ศิลปิน : จักรพันธุ์ โปษยกฤต
ชื่อผลงาน : สุวรรณี สุคนธา
เทคนิค : สีน้ำมันบนผ้าใบ
The 22th National Exhibition of Art (c.1974)
2nd Price, Silver Medal Award in Painting
Artist : Chakrabhand Posayakrit
Title : Seated Man
Technique : Acrylic on canvas
การแสดงศิลปกรรมแห่งชาติ ครั้งที่ 22 พ.ศ. 2517
รางวัลประกาศนียบัตรเกียรตินิยม อันดับ 2 เหรียญเงิน ประเภทจิตรกรรม
ศิลปิน : จักรพันธุ์ โปษยกฤต
ชื่อผลงาน : คนนั่ง
เทคนิค : สีอะคริลิคบนผ้าใบ
The 22nd National Exhibition of Art (c.1974)
2nd Price, Silver Medal Award in Painting
Artist : Preecha Thaothong
Title : Light and Shadow 3
Technique : Acrylic on canvas
การแสดงศิลปกรรมแห่งชาติ ครั้งที่ 22 พ.ศ. 2517
รางวัลประกาศนียบัตรเกียรตินิยม อันดับ 2 เหรียญเงิน ประเภทจิตรกรรม
ศิลปิน : ปรีชา เถาทอง
ชื่อผลงาน : แสงและเงา 3
เทคนิค : สีอะคริลิคบนผ้าใบ
The 23rd National Exhibition of Art (c.1975)
1st Price, Gold Medal Award in Painting
Artist : Preecha Thaothong
Title : Light and Shadow 4
Technique : Acrylic on canvas
การแสดงศิลปกรรมแห่งชาติ ครั้งที่ 23 พ.ศ. 2518
รางวัลประกาศนียบัตรเกียรตินิยม อันดับ 1 เหรียญทอง ประเภทจิตรกรรม
ศิลปิน : ปรีชา เถาทอง
ชื่อผลงาน : แสงและเงา 4
เทคนิค : สีอะคริลิคบนผ้าใบ
The 25th National Exhibition of Art (c.1979)
2nd Price, Silver Medal Award in Painting
Artist : Suvichan Thaothong
Title : Waiting for Something
Technique : Pencil on canvas
การแสดงศิลปกรรมแห่งชาติ ครั้งที่ 25 พ.ศ. 2522
รางวัลประกาศนียบัตรเกียรตินิยม อันดับ 2 เหรียญเงิน ประเภทจิตรกรรม
ศิลปิน : สุวิชาญ เถาทอง
ชื่อผลงาน : การรอคอย
เทคนิค : ดินสอบนผ้าใบ
The 24th National Exhibition of Art (c.1977)
2nd Price, Silver Medal Award in Painting
Artist : Phong Sengking
Title : Life in a Boat No.7
Technique : Tempera
การแสดงศิลปกรรมแห่งชาติ ครั้งที่ 24 พ.ศ. 2520
รางวัลประกาศนียบัตรเกียรตินิยม อันดับ 2 เหรียญเงิน ประเภทจิตรกรรม
ศิลปิน : ผ่อง เซ่งกิ่ง
ชื่อผลงาน : ชีวิตในเรือ หมายเลข 7
เทคนิค : สีฝุ่น
The 26th National Exhibition of Art (c.1980)
2nd Price, Silver Medal Award in Painting
Artist : Asanee Chooarun
Title : Still Life 1
Technique : Mezzotint
การแสดงศิลปกรรมแห่งชาติ ครั้งที่ 26 พ.ศ. 2523
รางวัลประกาศนียบัตรเกียรตินิยม อันดับ 2 เหรียญเงิน ประเภทจิตรกรรม
ศิลปิน : อัศนีย์ ชูอรุณ
ชื่อผลงาน : หุ่นนิ่ง 1
เทคนิค : แม่พิมพ์โลหะ เมโซทินท์
The 27th National Exhibition of Art (c.1981)
2nd Price, Silver Medal Award in Painting
Artist : Araya Rasdjarmrearnsook
Title : Emotion
Technique : Etching
การแสดงศิลปกรรมแห่งชาติ ครั้งที่ 27 พ.ศ. 2524
รางวัลประกาศนียบัตรเกียรตินิยม อันดับ 2 เหรียญเงิน ประเภทจิตรกรรม
ศิลปิน : อารยา ราษฏร์จำเริญสุข
ชื่อผลงาน : อารมณ์
เทคนิค : แม่พิมพ์โลหะ